City Creators

A COWI blog about Urban Development

Comeback til elbilen?

1 kommentar

Capture_elbilElbilssalget i Danmark blev slået helt tilbage, da der 1. januar 2016 blev indført nye afgiftsændringer. Salget frem til 2016 var ellers begyndt at stige støt trods vekslende og usikker afgiftspolitik. Afgiftsændringen i 2016 var et stort tilbageslag for en mere bæredygtig mobilitet. 

Vi kommer ikke uden om, at bilen er et af flere vigtige transportmidler, når der skal arbejdes for at fremme brugen af den grønne transport og forbedre mobiliteten særligt uden for de større bysamfund og derfor var afgiftsændringerne i 2016 også ekstra ærgerlige.

I COWI følger vi hele tiden udviklingen omkring elbilsteknologien tæt og en ny type elbil – opladningshybridbilen eller plug-in hybridbilen – er nu blevet en del af hverdagen. Opladningshybridbilen kører typisk 50-60 km/t og har en kort rækkevidde. En gennemsnitlig dansker bevæger sig ca. 40 km om dagen, så opladningshybridbilen vil kunne give rigtigt mange danskere en helt anden frihed til hverdagens gøremål – ikke bare økonomisk, klima- og miljømæssigt, men den vil også spare rigtigt mange ture forbi tankstationen og dermed dyrebar tid og besvær. Det forudsætter bare, at ladeinfrastrukturen er på plads.

Opladningshybridbilen har i høj grad banet vejen for et comeback til elbilen i Danmark. Sammen med den rene elbil udgør salget af elbiler nu mere end salget før 1. januar 2016 og tæt på 4,5 % af det samlede marked i Danmark. De tal er dog ingenting sammenlignet med vores broderfolk i nord, hvor næsten hver anden solgte bil er en ren elbil – inklusive opladningshybriden udgør markedsandelen af solgte elbiler faktisk mere end halvdelen af salget i Norge, WOW! Faktisk er succesen i nord så stor, at der nu tales om, at ladeinfrastrukturen ikke kan nå at blive stillet op tilpas rettidig til at følge udviklingen.

I COWI er vi meget opmærksomme på tendenserne i samfundet. Vi mener, at elbilerne bliver stadig vigtigere og vigtigere for at skabe grøn mobilitet rundt om i kommunerne. Vi ser for os en kommende ketchup-effekt i Danmark, som der meget vel kan gå hul på meget meget snart.

Som myndighed og vejbestyrer gælder det om værre klar med rammerne og betingelserne for at understøtte elbilerne med en strategisk planlægning. For hvad er behovet for ladeinfrastruktur egentlig i det offentlige rum nu og i 2030? Og hvor henne er behovet størst og hvordan skabes der et gennemtænkt og sammenhængende grid af ladeinfrastuktur?

I COWI har vi med berigede gps-data fra en bilflåde af mere end 100.000 biler, stor viden om, opholdssteder, opholdstider, oplevelsessteder og vi har grundlaget for at vurdere behovet for antallet af ladestandere, kapacitet og effekt i offentlige rum.

Er du blevet nysgerrig på, hvad behovet er i din kommune? Kontakt os eller kom og hør nærmere på et af vores temaarrangementer om elbiler og ladeinfrastuktur 21. april i Aarhus og d. 11. maj i Lyngby

Carsten Krogh / ckjn@cowi.com / 56 40 47 13

Martin Koue / mrke@cowi.com / 56 40 66 43

Erik Basse Kristensen / ekbn@cowi.com / 56 40 81 59

Thomas Rosenørn-Dohn / thrd@cowi.com / 56 40 30 97

One thought on “Comeback til elbilen?

  1. Hej
    Hvor kan man tilmelde sig temamøderne?

    Like

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s