City Creators

A COWI blog about Urban Development

Turisternes forbrug udgør 10-25 % af detailhandlens omsætning i de nordjyske kystkommuner

Skriv en kommentar

Forside

Byer der besøges af mange turister har både flere butikker og et mere varieret butiksliv end de ville have, hvis det alene var de lokale indbyggere, der udgjorde kundegrundlaget. Ud over øget beskæftigelse inden for handelslivet betyder turisternes forbrug, at lokalområdet og dets beboere kan få glæde af et udvidet butiksudbud.

COWI gennemfører analyser af detailhandelen over hele landet og kortlægger, hvor stor betydning turisternes omsætning har for handelslivet i de enkelte byer og for kommunen samlet set. COWI har netop gennemført analyser af detailhandlen i Hjørring, Frederikshavn, Thisted og Jammerbugt Kommuner. Analyserne viser, at turismen er big business for detailhandlen. Ud af de fire kommuner bidrager turisterne mest målt i kroner og ører i Frederikshavn Kommune, hvor turisterne ifølge de butiksdrivende lagde knap 800 mio. kr. i 2017 – heraf blev størstedelen lagt i Skagen. Målt i procent bidrager turisterne mest i Jammerbugt Kommune, hvor ca. hver fjerde krone blev lagt af en turist i 2017. I byer som Skagen, Løkken og Blokhus er andelen endnu højere.

Diagram1

Diagram2

Der er mange gode grunde til at undersøge detailhandlen i turistbyerne. Kontakt os for at høre om, hvordan vi kan få facts på bordet og sætte gang i en vækststrategi.

Martin Richner, COWI Aalborg

mrrr@cowi.dk

+45 5640 7130

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s