City Creators

A COWI blog about Urban Development

Turister understøtter byernes butiksliv – men hvor meget betyder det reelt?

Skriv en kommentar

turist_handel

Byer der besøges af mange turister har både flere butikker og et mere varieret butiksliv end de ville have, hvis det alene var de lokale indbyggere, der skulle understøtte handelslivet. Ud over øget beskæftigelse inden for handelslivet betyder turisternes forbrug således, at lokalområdet og dets beboere kan få glæde af et udvidet butiksudbud.

COWI laver analyser af detailhandelen over hele landet og kan blandt andet kortlægge, hvor stor betydning turisternes omsætning har for handelslivet i de enkelte byer og for kommunen samlet set. Som eksempel viste COWIs detailhandelsanalyse på Bornholm, at turismen bidrager med ca. 350 mio. kr. hvilket svarer til knap 20 % af den samlede omsætning inden for detailhandlen.

Der er mange gode grunde til at undersøge detailhandlen i turistbyerne. Kontakt os for at høre om hvordan vi kan få facts på bordet og sætte gang i en vækststrategi.

Kristian Bransager, COWI Aalborg
krbr@cowi.dk
+45 5640 7615

Martin Richner, COWI Aalborg
mrrr@cowi.dk
+45 5640 7130

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s